Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozdní prozření pana prezidenta

15. 04. 2010 10:18:15
Vracení ekologických zákonů Poslanecké sněmovně se již stalo pro prezidenta Václava Klause rutinou. Může v těchto případech zpravidla využít i svůj oblíbený argument, že jsou to normy nám vnucené Evropskou unií a jako takové škodí suverenitě České republiky. Pokud se postoj pana prezidenta propojí s dlouhodobým názorem tripartity, že nemáme v ochraně životního prostředí jít ani o píď nad evropské předpisy, mohli bychom v podstatě říci, že se již netřeba ochranou životního prostředí dále zabývat.

Nechci polemizovat s prezidentovým názorem na to, zda existuje či neexistuje globální změna klimatu a jak velký na ni mají vliv emise CO2. Nechci se ani příliš vracet k faktu, že na přípravě evropské směrnice se Česká republika plnohodnotně podílela a pozice zastávané při bruselských jednáních byly předem projednávány i s českými leteckými společnostmi. Nechci se ani pouštět do úvahy, kolik procent emisí CO2 má cenu řešit v situaci, kdy je letecký benzín prakticky osvobozen od daní a současně se objem letecké dopravy ve světě od roku 1990 zdvojnásobil. Desítky korun, které bude nutno na nákup emisních povolenek připočítat k ceně každé letenky po Evropě, jsou myslím v porovnání s konečnou cenou letenky přijatelné; navíc zpočátku 97 a následně 85 procent povolenek budou letecké společnosti získávat zdarma. A konkurenceschopnost českých přepravců se předpisem nijak nezmění: povolenky budou muset mít i všechny zahraniční aerolinky, včetně mimoevropských, které budou chtít na některém evropském letišti přistát.

Nejbizarnějším prezidentovým argumentem je ale to, že neexistuje evropská metodika pro přidělování povolenek elektrárenským provozům zdarma. To je pravda. Ale právě možnost přidělit povolenky elektrárenským společnostem bez ohledu na celoevropskou situaci si ve směrnici explicitně vyjednalo Česko a několik dalších východoevropských zemí. ČEZ nelenil a novelu zákona, která mu přinese desítky miliard korun, si už v létě 2009 prosadil v Parlamentu i u prezidenta. Současná novela toto narychlo ušité ustanovení pouze opravuje tak, aby nebylo diskriminační a aby alespoň částečně reagovalo na nereálně stanovené lhůty pro zpracování plánu pro využití bezplatných povolenek; tuto novelu inicioval Senát a byla s "leteckou" novelou ve Sněmovně propojena. Pokud tedy nyní prezident (dokonce s odvoláním na můj projev ve Sněmovně) úpravu odmítá, je jeho kritika této právní úpravy sice v zásadě správná, ale opožděná: její základ už totiž jednou bez jakýchkoliv protestů schválil. Vadí-li mu teď skutečnost, že přijímáme českou úpravu dříve, než je jasná celková evropská koncepce, možná by podpořil návrh na zrušení celého "lex ČEZ" (jak se přezdívá přílepku, kterým bylo bezplatné přidělování povolenek v elektroenergetice přijato), který se do novely snažil ve Sněmovně prosadit poslanec Martin Bursík.

Pokud se Sněmovně do konce volebního období nepodaří prezidentské veto přehlasovat, plynou z toho dvě věci. Za prvé bude pravděpodobně opět Česko posláno před evropský soud za pozdní zavedení "letecké" směrnice do našeho práva (příslušná lhůta uplynula 2. února 2010). A za druhé, a to je asi závažnější, bude plán na povolenky zdarma využitelný prakticky pouze pro ČEZ, nikoliv pro další výrobce elektřiny a s rozumnějšími lhůtami, jak novela předpokládala. Že by opravdu toto pan prezident svým nejnovějším vetem zamýšlel?

Pozn.: Odkaz na nejnovější prezidentovo veto: http://www.hrad.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/6521.shtml

Autor: Jan Dusík | čtvrtek 15.4.2010 10:18 | karma článku: 13.72 | přečteno: 1652x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Robert Kotál

Díky za zákaz billboardů u dálnic

To, že jakékoliv odvádění pozornosti od řízení vždy zvyšuje riziko nehody, je většině lidí jasné. Minimálně těm, kteří sami řídí.

22.9.2017 v 9:48 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 21 | Diskuse

Michal Ptáček

Iniciace nového počítače

Po sedmi letech (bez jediné reinstalace systému Windows 7) se stal počítač nemožným a poté, co jsem se tomu ještě nějaký čas vyhýbal, došlo na výběr a nákup nového.

22.9.2017 v 9:15 | Karma článku: 6.17 | Přečteno: 139 | Diskuse

Helena Vlachová

Soudruzi mají poněkud vetchou paměť

Naši soudruzi ve snaze kritizovat současnou životní úroveň v naší zemi, nás porovnávají s vyspělými zeměmi, ale nějak zapomínají, že sami mají máslo na hlavě. A to pořádné.

22.9.2017 v 6:11 | Karma článku: 25.66 | Přečteno: 538 | Diskuse

Libuse Palkova

Bude EET zavedeno i v kostelích?

Že se církev dnes musí chovat jako podnikatel je pochopitelné, nějak se živit musí. Na druhé straně všichni podnikatelé by měli mít stejné podmínky.

22.9.2017 v 1:26 | Karma článku: 17.91 | Přečteno: 504 | Diskuse

Eva Sádecká

Radost jako dar?

Co udělat každý den pro svou radost, když pro každého znamená něco jiného? To víme, nejspíše sami, jaká je ta naše. Skrytá, tichá, bouřlivá, neutuchající, osvobozující, pulsující? Nadšená, milující, zářící? A jak vlastně vzniká?

21.9.2017 v 21:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 72 | Diskuse
Počet článků 27 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2894
Od roku 1998 (s přestávkami) působím na ministerstvu životního prostředí, naposledy do března 2010 jako ministr. Ve své praxi jsem se nejvíce věnoval agendě EU v oblasti životního prostředí. Vystudoval jsem Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze (JUDr.) a environmental change management na Oxfordské univerzitě (M.Sc.). Specializuji jsem se na otázky životního prostředí, právo a evropskou a mezinárodní politiku. S manželkou Janou máme syna Jakuba (*2008).


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.